Vad är det för skillnad mellan Påsken ni firar och den alla andra firar?


Påskmåltiden eller Påsken som Världsmissionssamfundet Guds Församling firar är det nya förbundets påskmåltid som Jesus etablerade för 2000 år sedan. Kortfattat är vår lära, som utgår ifrån Bibeln, att Jesus dog som Påsklammet på korset och utgöt Sitt blod för att ge oss syndernas förlåtelse och evigt liv. Vi tar emot det genom påskbrödet och påskvinet som Han lovade genom Sitt Ord på Påsknatten, den 14/1 i den heliga kalendern (2 Mos 12:1-14, 1 Kor 5:7, Matt 26:17-28).

Ordet “påsk” kommer från det hebreiska ordet pesach som betyder ungefär “passera över”. Det dyker upp för första gången i Bibeln i 2 Moseboken 12:11, där Gud kallar skymningen den fjortonde dagen i den första månaden “Herrens påsk”.

Ceremonin att äta brödet och vinet som Jesus åt på just den dagen och den tidpunkten med Sina lärjungar har olika benämningar i Bibeln: t.ex. Påsk, Herrens Påsk, Påskmåltiden och Herrens måltid. I folkmun kallas den ibland “den sista måltiden”. Under tvåtusen år har flertalet religiösa läror och traditioner vuxit fram, där bröd och vin har en central roll.

Även om ord som nattvarden inom protestantismen eller eukaristin inom katolicismen används och datumet då ceremonin hålls och sättet att hålla den har förändrats, har det bibliska ordet påsk eller pasqua levt kvar i många språk.

Men Påsken som Guds Församling firar är fundamentalt annorlunda än dessa andra traditioner. För att helt förstå det behöver vi gå tillbaka till tiden då det ursprungliga firandet av Påsken i den tidiga kristna kyrkan förändrades och till sist avskaffades.

 

Påskkontroversen och Påskmåltidens avskaffande

 

Påskkontroversen började efter att alla apostlar dog och den tidiga kyrkan delades upp i den Österländska kyrkan och den Västerländska kyrkan. Den österländska kyrkan höll Herrens måltid på den 14:e dagen i den första månaden i den heliga kalendern och firade Uppståndelsedagen på den första söndagen efter Det osyrade brödets högtid (den 15/1 i den heliga kalendern), enligt Bibelns lära. Den västerländska kyrkan firade däremot inte Herrens måltid den 14/1 utan på Uppståndelsedagen, den dag i den bibliska kalendern då Jesus uppstod från döden.

I kyrkomötet i Nicaea år 325 e.Kr. bestämdes det att alla kristna kyrkor skulle fira Herrens måltid på Uppståndelsedagen och ändrade tiden för firandet av Jesu uppståndelse från det bibliska datumet, som utgår ifrån Påskens datum, till den första söndagen som inträffar 15 dagar efter vårdagjämningen. Den här dagen är den dag som har fått namnet “Påskdagen” i Sverige, trots att det är en helt annan dag än den dag som Gud kallade “Herrens Påsk”.

Dessutom har firandet av den dagen en helt annan innebörd än den påskmåltid som Jesus gav oss då Han utlovade evigt liv till den som åt brödet och vinet som symboliserar Hans kött och blod (Matt 26:26-28, Joh 6:53). Den sekulära “Påsken”, eller den s.k. “Påskdagen” som alltid är på en söndag efter vårdagjämningen, firas traditionellt sett till minne av Jesu uppståndelse, och man har helt gått ifrån Jesu lära om att vi får evigt liv genom att äta Herrens måltid.

 

Det finns hundratals olika läror inom olika samfund gällande Herrens måltid, och alla säger att man håller den enligt Jesu lära. Men enligt Bibelns profetia kommer Jesus att återställa Påskmåltiden när Han uppenbarar Sig en andra gång. Det betyder att ingen kommer att hålla Påskmåltiden innan Han kommer.

Av naturliga skäl kan vi inte ta upp alla dessa doktriner och traditioner här för att genom Bibeln visa att endast Guds Församling håller den återställda Påskmåltiden på det sätt Jesus lärde oss. Men när vi har grundläggande kännedom om vad Bibeln lär ut om Påskmåltiden kan vi enkelt urskilja Guds Påsk från olika sekulära läror.

Känner du till en kyrka som säger att den håller Herrens måltid enligt Bibeln? Kommentera gärna om det här nedanför eller kontakta oss så kan vi ta upp den läran.

 

Vi vill verkligen veta vad du tycker!