Enligt Bibeln ska Jesus komma tillbaka med “härlighet”. Så varför säger ni att Han har kommit som människa?


Bibeln profeterar att Jesus ska komma en andra gång och att Guds stora härlighet kommer att uppenbaras vid den tidpunkten (Matt 24:30). Så är “härligheten” Jesus nämnde en fysisk härlighet som skiner som ett strålande ljus?

 

Härligheten som Kristus äger är inte en fysisk härlighet som människor föreställer sig. Men ändå har folk dragit sin egen slutsats och missat hela betydelsen av Jesu ord, genom att tolka orden om den andliga härligheten och välsignelsen från ett fysiskt perspektiv.

Profetian om Jesu ankomst med härlighet och Hans sanna utseende

 

När man förstår profetian som handlar om Jesu första ankomst och dess uppfyllelse korrekt, kan man också förstå den sanna betydelsen av profetian om Hans andra ankomst. Profetian att Jesus kommer med makt och stor härlighet är likadan. Vad gäller Jesu första ankomst, profeterade Bibeln att Guds härlighet skulle uppenbaras och att Han skulle komma med makt.

 

Jesaja 40:3-5 En röst ropar: Bana väg för Herren genom öknen, gör en jämn väg i ödemarken för vår Gud! … Herrens härlighet skall uppenbaras, och alla människor skall se det.

Jesaja 40:9-10 Gå upp på ett högt berg med ditt glädjebud, Sion, ropa ut ditt glädjebud med hög röst, Jerusalem. Ropa, var inte rädd, säg till Judas städer: Er Gud kommer! Herren Gud kommer i all sin styrka, han härskar med mäktig arm. Sin segerlön har han med sig, de han vunnit går framför honom.

Om man tolkar dessa ord från ett fysiskt perspektiv, måste Gud komma med en bedövande stor härlighet så att all människor kommer att kunna se Honom när Han kommer till jorden. Men Gud kom inte på det sättet. Som alla kristna vet uppfylldes ovanstående profetior av Johannes Döparen och Jesus (Matt 3:1-3). Johannes Döparen banade väg för Herren, Jesus, som rösten av en som ropade i ödemarken. Och Jesus föddes som en blygsam son till en snickare istället för i en kunglig eller adlig familj eller en prästs familj.

Tvärtemot profetian att Han skulle komma med härlighet och makt, lades Jesus i en krubba i ett stall för kor och hästar, istället för ett hem för människor när Han föddes (Luk 2:4-7). Han växte upp i Nasaret i Galliléen, en avlägsen region som judarna såg ner på, och Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig och inget utseende som tilltalade oss, som ett rotskott ur torr mark (Matt 13:55; Joh 7:52; Jes 53:2).

På samma sätt kom inte Jesus med en synlig härlighet som människor hade förväntat sig. Så varför profeterade Bibeln “Herrens härlighet skall uppenbaras” och “Gud kommer i all sin styrka”, om att Han skulle predika evangeliet? Från den fysiska synvinkeln kan vi aldrig finna svaret på frågan, eftersom Kristi härlighet som Bibeln profeterar om inte är den fysiska härligheten som människor förväntar sig.

 

Guds härlighet syns bara för de som tror

 

Härligheten som Kristus skulle komma med var osynlig för människors fysiska ögon. Det var en andlig härlighet som bara kunde ses av de människor som tog emot Kristus genom profetiorna och insåg värdet av sanningen som Kristus gav dem. Apostlarna, som insåg sanningens härlighet, inte en ytlig fysisk härlighet, vittnade med en röst att de såg Jesu stora härlighet, och att Gud lyste upp deras hjärtan för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus.

 

2 Korinthierbrevet 4:6 Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus.

 

Johannesevangeliet 1:1-14 I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

 

Profetian att “Kristus ska komma med härlighet”, uppfylldes utan brist, men härligheten syntes inte för de religiösa ledarna som bedömde Kristus utifrån deras fysiska perspektiv utan att tro på Bibelns profetior. Den syntes bara för apostlarna som tog emot Kristus.

 

Eftersom det var den sanna betydelsen av profetian “Gud ska komma med härlighet”, är härligheten som Jesus tar med Sig vid Sin andra ankomst densamma.

 

Vi vill verkligen veta vad du tycker!